Storleken spelar roll

Standard

Jag läser förlossningsberättelser. Eller. Frossar i förlossningsberättelser är nog ett bättre uttryck. Han som ska bli pappa läser också. I urval. Och vi inser snabbt att storleken spelar roll. Riktigt stor roll. Allt handlar om centimetrar.

”Jag var öppen 9 centimeter. Fantastiskt!”
”Jag var bara öppen 3 centimeter. Hur var det möjligt efter all smärta?”
”Jag var helt öppen, 10 centimeter, och hade i princip klarat hela värkarbetet hemma!”
”Jag hade inte öppnat mig en enda centimeter. Vi fick åka hem igen.”

Skalan 0-10 centimeter är det genomgående temat i alla förlossningsberättelser. Han som ska bli pappa är ingenjör och kan konstatera att livet tar sin början i den grundläggande SI-enheten meter.

Kommentera

