Mitt möte med Gudrun

Standard

Vi gör studiebesök på BB Stockholm. Det känns skönt med platsgaranti när alla tidningar skriver om bristen på barnmorskor så här mitt i sommaren.

– Det är hon, väser jag till han som ska bli pappa.
Som kan konstatera att personen som slagit sig ner på förlossningssängen är en hon. Men det är uppenbart att han som ska bli pappa inte kan precisera exakt vilken hon jag avser.
– Det är ju Gudrun!
Gudrun Abascal. Barnmorskornas barnmorska. Mamma till och chef för BB Stockholm. Författare till flera böcker om födande.

Jag har ett traumatiskt förflutet när det gäller att tilltala personer jag beundrar. I början av nittitalet var min stora idol Jonas Gardell. Jag hade läst alla hans böcker. I gymnasiet skrev jag mitt examensarbete om honom. När jag som reporter för studenttidningen på högskolan fick möjlighet att intervjua honom  var lyckan total. Jonas skulle ha premiär med en ny show i staden där jag gick och läste. Nu satt han på scenkanten med fötterna dinglande och tittade ut över oss mer eller mindre professionella journalister som blivit placerade i salongen. Jag var verkligen skitnervös. Så blir det min tur att fråga. Jag hade försökt tänka ut en fråga som skulle vara intressant och smart.

– Hur har din homosexualitet påverkat ditt författarskap?
Ja ja ja. Jag inser i efterhand att Jonas Gardell måste ha fått frågan en miljon gånger. Men då tyckte jag att den var briljant. Det tyckte inte Jonas Gardell. Han ger mig ett avmätt ögonkast.
– Det är kul att suga kuk. Nästa fråga.
Förintelse.

Nu sitter jag här framför Gudrun och känner att något måste jag fråga. En liten kontakt vill jag skapa. Så jag räcker upp handen.
– Jobbar du fortfarande som barnmorska?
Så fort jag ställt frågan känner jag mig som Baby i Dirty Dancing när hon ska tilltala den läckra dansaren Johnny för första gången. I carried a watermelon.

Men Gudrun är vänligheten själv. Hon ler. Hon svarar på ett sätt som gör det uppenbart att hon inte alls tycker frågan är dum. Tycker hon det märks det inte. Jo. Visst jobbar hon fortfarande som barnmorska. Hon kan inte låta bli för det är det mest fantastiska som finns, att vara med och möta en ny liten människa.

Vänliga, vänliga Gudrun. Screw Jonas Gardell. Från och med nu ska jag bara ha snälla idoler. Som Gudrun.

Kommentera

