Amputera utan bedövning

Standard

– Att föda barn känns som att amputera en arm utan bedövning, säger den äppelkäcka barnmorskan i DN:s reportageserie om yrkesgrupper som inte tar semester. Sådär bara kläcker hon ur sig liknelsen och jag sätter frukostsmörgåsen i halsen.

Runt om i landet sitter vi, mina medsystrar och jag som ska föda vårt första barn vilken dag som helst. Troligen har de flesta av oss armar och ben i behåll. Troligen är de flesta av oss förberedda på att det kommer att göra ont. Men vi hade nog inte gjort just den liknelsen. Vi hade nog helt enkelt klarat oss utan just den liknelsen.

Jag har aldrig fött barn så jag kan inte relatera till hur det känns. Jag har förvisso inte amputerat en arm utan bedövning heller men jag har sett det på film. Tror jag. Jag kan åtminstone tänka mig den fasansfulla smärta det skulle innebära om någon satte igång att såga av min arm med en rostig slö såg. (Som på film.)

Han som ska bli pappa kommer hem från jobbet och möts av en upprörd blivande mamma.
– Det kommer att kännas som att amputera en arm utan bedövning! Hon sa så, barnmorskan i DN.
– Hade hon erfarenhet av att få sin arm amputerad utan bedövning? säger han som ska bli pappa lugnt.
– Eh, nä. På bilden såg det ut som att hon hade båda armarna i behåll.
– Då vet hon ju inget om det. Vilken usel liknelse.

Det är möjligt att liknelsen är usel. Men vi som ska föda barn för första gången är känsliga. Tänk på det DN. Nästa gång föredrar jag en varningstext som på TV: Känsliga tittare varnas för otäcka bilder. Känsliga förstagångsföderskor varnas för otäcka utalanden av barnmorskor. Tack.

Kommentera

