Crocodile Dundee

Standard

Kväll i New York. Mick Dundee och Sue promenerar genom en ödslig park. Plötsligt dyker ett gäng skummisar upp och skriker under knivhot att de vill ha pengar och klocka.

Sue: Mick, give them what they want. They have a knife!
Mick Dundee betraktar kniven som skummisen viftar framför hans ansikte.
Mick: That’s not a knife. This is a knife!

Och så halar den australiensiske hjälten upp en gigantisk djungelkniv. Och skrämmer självklart skurkarna med sina små butterfly-knivar på flykten.

När vi kommer in till BB Stockholm har jag värkar som barnmorskan säger är kraftiga. Jag är öppen 6 centimeter. Jag och han som alldeles strax ska bli pappa tittar belåtet på varandra. Vad duktigt! Vi har gjort en stor del av jobbet hemma. Jag har kraftiga värkar som jag klarat utan bedövning. Jag känner mig rätt cool och ännu coolare blir jag efter att jag sagt hej till min nya kompis lustgasen.

– Älskling, det här går ju jättebra. Det gör ju ont som sjutton men jag fixar det med bara lustgasen!
Han som alldeles strax ska bli pappa nickar glatt med. Det här är ju inga problem.

Barnmorskan tittar lite bekymrat på CTG-kurvan.
– Du har ju kraftiga värkar men de kommer alldeles för glest. Vi måste sätta in värkstimulerande dropp.
Va? Jag och han som alldeles strax ska bli pappa tittar på varandra. Vi hade just konstaterat att det måste vara toppen med riktigt kraftiga värkar som kommer glest så att jag hinner vila lite emellan. Vi har fel. Värkarna ska komma tätt annars händer inget.

En stund senare har jag handen full av en läskig nål som går till en lika läskig påse med dropp. Och det är då det händer. Mick Dundee kikar in genom dörren. Han har bootsen på och skjortan nonchalant uppknäppt i halsen. Han tittar på de värkar jag tidigare haft. Och säger hånfullt:
– That was not a värk. This is a värk!

Kommentera

