Ditt namn ska vara

Standard

Första besöket på BVC. Vi börjar med att gå vilse i det stora vackra tegelhuset som ligger alldeles intill Stockholms stadshus. Till slut hittar vi rätt och sjunker ner i väntrummet bland färgglada kuddar, mjukisdjur och en miljon råd till nyblivna föräldrar. Vår dotter snusar mjukt i sin vagn.

Vår distriktsköterska heter Karin och är så rar. Hon säger att Alva är en ovanligt söt bebis. Jag kontrar med att hon säger så till alla nyblivna föräldrar. Nej, det gör hon inte alls försäkrar hon. Han som nyss blivit pappa och jag kluckar belåtet och pöser över av stolthet. Vi visste väl att just vårt barn var ett ovanligt vackert barn. Dessutom har hon gått upp från 2840 gram till 3230 gram. Vi pöser lite till.

Karin tar fram Alvas journal och för första gången får vi se hela hennes namn, för- och efternamn, på pränt. Det känns speciellt. Vårt barn finns med ett alldeles eget namn i landstingets system.

När vi kommer hem har vi fått papper från Skatteverket med Alvas personnummer och ett papper där vi ska fylla i uppgifter om vilka förnamn och efternamn hon ska ha. Namnen vi valt lyser mot oss i blått bläck. Det är då jag inser det. Jag stirrar på pappret framför mig. Min underläpp börjar darra och tårarna trillar ner för kinderna. Han som nyss blivit pappa tittar undrande på mig.

Vi har bestämt att Alva ska få sin pappas efternamn eftersom vi tänkt att vi ska gifta oss så småningom och att jag ska byta efternamn. Jag har varit nöjd med det eftersom Alva i kombination med han som nyss blivit pappas efternamn klingar mjukt och vackert. I kombination med mitt efternamn får jag snarare associationer till en tysk spion. Men just i det här ögonblicket brister mitt hjärta.

Mitt barn har inte samma efternamn som jag! Det står där på pränt i blått bläck. Min dotter och han som nyss blivit pappa hör ihop med sina namn medan jag är alldeles utanför. Jag hade inte haft en tanke på att det skulle kännas som när jag var liten och inte fick vara med och leka. Men det gör det. Tårarna sprutar, han som nyss blivit pappa försöker trösta och mumlar att det ordnar sig.

Jag tittar förtvivlat på min dotters ansikte. Då ser jag det. Hennes näsa ser precis ut som min. Ganska liten med en liten bulle mitt på. Genast känns det bättre. Hon och hennes far må ha samma efternamn men jag och min dotter, vi har minsann likadana näsor. Det går inte av för hackor det heller.

Kommentera

