Min nya följeslagare

Standard

Den föds samtidigt med bebisen. Passar på medan han som nyss blivit pappa och jag förundrat tittar på det blåaktiga pyret på min mage och barnmorskorna inspekterar moderkakan. Som en mörk skugga smiter den ut och lägger sig genast till ro i ett fack i BB-väskan. Trängs med den oanvända massageoljan, ett halvätet paket dextrosol och en ask minttabletter. Där ligger den och ruvar, redo att följa med oss hem. Redo att bli en ständig följeslagare genom vårt liv med dottern.

Oron. Oron över det udda ljudet hon gör när hon diar bröstet. Oron över om hon andas. Oron över om jag kommer att tappa henne. Oron när hon sätter i halsen. Ibland fantiserar jag om att en släkting eller vän som hälsar på ska få ett mentalt sammanbrott och slänga Alva i väggen. Oron tenderar att locka fram de mest skrämmande fantasier.

Och sedan. Oron över om hon kommer att trivas på dagis. Om hon ska ta skada av någon barnsjukdom. Om hon kommer att få kompisar i skolan. Vad hon gör ute så sent på nätterna. Vem den där märkliga killen hon umgås med är. Över hur hon tar sin första hjärtesorg. Om planet ska störta på hennes första resa på egen hand. Och så vidare genom livet till jag själv ligger där på dödsbädden och oroar mig för hur hon ska hantera sorgen efter mamma.

Jag har redan insett att det är lika bra att försöka bli vän med den oinbjudna gästen. Accpetera dess närvaro utan att låta den bli ett allt för dominerande sällskap. Inte låta den inkräkta på dotterns upptäckarlusta. Jag tänker att oron föds ur kärlek och omsorg. Ingen kärlek, ingen oro. Ingen oro, ingen kärlek. Två sidor av samma mynt.

One response »

  1. Finaste vän. Jag blev så varm i hela magen, hjärtat och ler brett där jag sitter och hukar i källarlokalen och (försöker) skriver. Vad bra ni har det i andra änden av stan. Det känns bra.
    Vi ses snart. Ska försöka titta förbi i veckan. Vill snusa på liten bebis. Mys-Alva.
    Kram tills dess
    Kei

Kommentera

