Saker man inte vet

Standard

En väninna är på besök. Vi tittar på när hennes ljuvliga ettåring tultar runt i plaskdammen i parken. Hon skrattar förtjust mot oss under sin blommiga solhatt. Skvätter vatten med sina knubbiga små fingrar och skrattar ännu mer. Väninnan sträcker ut sina brunbrända ben i gräset. Jag sträcker lite på mina bleka vader. Berättar om incidenten några dagar före. När insatsen med Alva i rutschade ur vagnen.
– Men hade du inte spänt fast insatsen med flärparna, frågar väninnan som också har en Brio-vagn.
– Flärparna?
– Ja, de här, säger väninnan och visar två svarta remmar med tryckknappar.
Jag förstår mig inte ens på en så enkel sak som en barnvagn och kör omkring vårt barn osäkrad i branta backar. Hur ska jag kunna ge vår dotter en vettig uppväxt?

Barnpedagogik ger 10 000 träffar på Google. Barnuppfostran 162 000 träffar. Jag pratar med min lillasyster.
– Läs inte Anna Wahlgrens Barnaboken, säger hon. Den ger bara prestationsångest. Jag har slängt mitt exemplar.
Min syster är mor till världens goaste lilla tvååring. Han kan redan säga rökdykaraggregat. Det verkar gå bra ändå. Utan Barnaboken.

– Man måste sortera bland alla råd och våga lita till sin egen förmåga som förälder, säger min kloka väninna med den ljuvliga plaskande ettåringen.

Det finns ett enda råd som jag tänker följa under alla omständigheter. Astrid Lindgren sa: Ge barna kärlek, kärlek och ännu mer kärlek så kommer folkvettet av sig självt.

One response »

  1. Fast ”världens största kille” skulle bli lite putt om du sa högt att han är två fast han snart blir tre…
    Allt annat stämmer 🙂

Kommentera

