Garderobsblues

Standard

Igår vägde Alva in sig på 5 kilo på BVC. Idag är det premiär på storlek 56. Jag sticker förväntansfullt ner huvudet i lådan med babykläder. De ligger sorterade i storleksordning. Dottern blir iklädd en ljuvligt söt I love daddy-body som jag köpte i London i våras. Till det blir det ett par vita byxor med ljusblå och gröna revär. Belåtet tittar jag på min söta dotter som ser ut som en liten docka.

Mindre förväntansfull tittar jag sen in i min garderob. Där råder det öken.
– Kan du förstå, säger jag till mannen. Kan du förstå hur det känns för en kvinna att gå upp varje morgon och fråga sig: Vad ska jag ta på mig idag? Kanske de här gamla slitna mammajeansen som jag haft nästan varje dag i tio månader. Ja, hurra! Dom tar jag.
Vågen visar på 63 kilo. Nästan tio kilo kvar till min normala vikt. Mina vanliga jeans får jag knappt över knäna. Mannen anar att ämnet är laddat.
– Det har ju bara gått sex veckor sen du födde barn, säger han uppmuntrande.

Kanske ska jag köpa lite nytt ändå, tänker jag när jag ser alla snygga tjejer på stan. Framför allt ser jag deras snygga höstkläder. Shoppinglusten sätter in. Men försvinner direkt när jag ställer mig i bara trosor framför spegeln. Det är bara att konstatera att de kläder jag vill ha skulle se riktigt risiga ut på den här jag-födde-barn-för-en-och-en-halv-månad-sen-kroppen. Det är bara att ha tålamod och se fram emot vårkollektionen. Till dess får jag stilla mitt shoppingbegär med att köpa kläder åt dottern. Till skillnad från sin mor ser hon förtjusande ut i det mesta.

4 responses »

  1. Följ mitt råd:
    1. Gå till H&M (nu!)
    2. Köp ett eller två par byxor i din icke-storlek (rek ett par jeans + ett par lösare byxor)

    Du kommer att må 10 ggr bättre än vad du mår nu. Bara att slippa mammakläderna kommer få dig minst sagt att blomma. Det kommer att ta tid att gå ner, minst några månader till så se till att göra den resan fantastisk. Puss

  2. Absolut måste du unna dig några nya kläder. Finns supersnygga tröjor och annat som kan få vem som helst att känna sig tjusig.
    Kram

  3. Du skriver helt fantastiskt!! Jag känner igen det där när man öppnar garderoben och allt man ser är slitna mammakläder. Gå ut och shoppa med dig!
    Kram

  4. Premiär för storlek 56 först nu?

    Louise måste snart börja med storlek 62, de växer snabbt! Hon väger ca 5,2 kilo när man står på badrumsvågen och håller i henne, men det är ju en grov uppskattning. På torsdag på tvåmånaderskontrollen får vi veta exakt.

    Känner igen det där med garderobskrisen. Jag har på mig samma kläder idag som förra fredagen när vi träffades i mammagruppen, vinröd amnings T-shirt och en kjol som jag köpte under studenttiden, men som av någon anledning inte hade hamnat hos Myrorna ännu. Depressing is the word…

    Men våra extra kilon kommer att försvinna. Barnvagnspromenader är bra för förbränningen och dessutom läste jag att amningen kräver mest energi när barnet är 4-6 månader gammalt. Så det är bara att hålla ut lite till…

    Jag tror också att det kan vara en bra idé att lägga lite pengar på ett märke som inte är så dyrt. Jeans är känsliga för viktnedgång och det är inte kul att ha spenderat mycket pengar på något som sitter dåligt redan efter ett par månader.

    Önskar dig till slut en trevlig helg!

    /Teresia

Kommentera

