De Nya Kanarieöarna

Standard

Vi pratar om att åka utomlands efter jul. Sommaren försvann i väntan på Alva. Han som nyss blivit pappa konstaterar att ingen av oss badat en enda gång på hela sommaren. Men vart åker man med bebis? Vi är överens om att vi inte behöver utsätta oss för bamseklubbar, skrikande ungar och nerkissade pooler så länge dottern inte har glädje av det.

Inbäddad i nostalgi bläddrar jag i album med bilder från Vietnam. Älskade Hanoi! Men att dra barnvagn på leriga gator med vespor som myror runt benen känns inte så lockande. På TV visar Ving reklam om De Nya Kanarieöarna.

– Älskling, kan vi inte åka till De Nya Kanarieröarna?
Jag visar ivrigt upp webbsidan med retuscherade bilder från dyra hotell på La Gomera, Gran Canaria och Teneriffa. Bilder utan människor som ser ut som klippta ur inredningsmagasinet Recidence. Vackra rum i japansk stil och pooler där gränsen mellan klorvatten och hav suddats ut.
– Ärligt, säger han som nyss blivit pappa. Vem tror du är målgrupp för det där?
– Jag…?
– Femtiplussare som inte orkar ta sig till Thailand.
Besviket slår jag igen datorn. Mannen har rätt. Inte nog med att jag inte känner igen namnet på en enda grupp som figurerar på Trackslistan. Jag har köpt Best of Elvis och vill åka till De Nya Kanarieöarna tillsammans med massa pensionärer.

Jag tittar på dottern som sprattlar i sitt babygym. Hon gör sitt nya ihhh-ljud. Vi älskar att resa, mannen och jag. Nu är vi plötsligt en till som ska slå följe med oss. Jag konstaterar att Alva fortfarande inte kräver så mycket mer av sitt resande än att mamma och pappa är med. Det är väl då vi ska passa på. Vi behöver varken åka till De Nya Kanarieöarna eller De Gamla Kanarieöarna. Där ute ligger ju en hel värld och väntar på vår lilla familj.

2 responses »

  1. Himla kul att läsa din blogg! Eftersom jag också är nybliven mamma så är igenkänningsfaktorn hög! Tänk vad mycket nytt man har att upptäcka som kretsar kring den lilla krabaten. Ska bli spännande att se om det blir någon resa för er och vart det då bär….
    /Zara

  2. Förstår precis hur ni känner. Vår lilla familj har hunnit besöka två häftiga ställen redan och snart ytterligare ett(sonen är ju tre). Ja, jag lovar att snart tycker ni också att Teneriffa, Mallorca och Gran Canaria är häftiga ställen… Kram

Kommentera

