Bajamaja

Standard

Alvas mormor och morfar är på besök. Lyx för mannen som får sovmorgon när dottern tillbringar morgonen med svärföräldrarna. Lyx för mig som kan slappa i soffan medan Alvas mormor lagar middag.

Alvas morfar sitter med barnbarnet i knät. En jätteprutt ekar mellan väggarna i vår lägenhet. Dottern ser gravallvarlig ut och avslöjar inte med en min att hon är mamma till oljudet.
– Kanske är det dags att byta blöja, säger Alvas morfar.
– Nä, det behövs inte än, säger han som nyss blivit pappa och jag i mun på varandra. Snart sju veckors erfarenhet som föräldrar har lärt oss att det kan ta ett antal pruttar innan blöjbytet är ett faktum. Dessutom var de inte länge sedan vi bytte en ganska full blöja.
– Fast jag tror nog att det är dags, säger Alvas morfar och håller upp sin hand som är fläckig av gulkornigt bebisbajs.

Vi tittar på dottern som tittar tillbaka med oskyldiga barnaögon. Mycket riktigt. Blöjan svämmar över. Jag kan inte låta bli att förundras. Hur kan en så liten kropp rymma så mycket bajs?

2 responses »

Kommentera

