Handen

Standard

Alvas mormor är på besök. Hon håller sitt barnbarns hand i sin.
– Det är så vackert med en barnahand och en gammelkvinnas hand. Det är livet på något sätt, säger min mamma.

Jag tänker två saker. Först tänker jag att min älskade mamma inte alls är gammal. Hon kommer att finnas alltid, alltid och så är det med det. Sen tänker jag att det verkligen är vackert. Med min mammas och min dotters händer inflätade i varandra. De har bara känt varandra i några veckor och redan ligger deras hjärtan tätt, tätt tillsammans. Jag tar fram kameran för att föreviga ögonblicket.

Några veckor senare. Alva ligger på skötbordet. Hon sprattlar och gör sina små alvaljud. Jag torkar bajs, tvättar och smörjer. Plötsligt blir dottern stilla. Jag tittar upp. Alva håller sin hand knuten framför sig. Skelar lite för att kunna fokusera på den underliga saken hon har framför sig. Förundrat betraktar hon sin knutna lilla näve. Detta är hennes hand, den har funnits där sedan hon blev till, men i dotterns värld är den något alldeles nytt.

2 responses »

  1. Hej, vad kul att du hittade in till min blogg. Ja, man har mycket att se fram emot som nybliven förälder. Mina kottar är redan 2½ och 9 mån men det känns som det var igå jag födde dom.

    Ska kika runt lite hos dig tänkte jag.

    Jättefin bild förresten.

  2. Alla säger det. Att vips så är barnen vuxna. Ofattbart när jag kikar på min lilla tvåmånaders tjej. Kul att du hittat hit!

Kommentera

