Plattskalle, plattskalle!

Standard

Vår dotter har platt och skev skalle. För att hon alltid vill ligga på ena sidan.
– Försök att variera på vilken sida av dig i sängen hon ligger, föreslår min väninna. Hon kommer ju att vilja titta på dig.
Jag försöker. Men pyttsan. Hon vill hellre ha sitt lilla huvud åt favorithållet än att titta på sin mor.

Han som nyss blivit pappa försöker tvinga henne att titta åt rätt håll genom att lägga en boll under babygymmet. Så att hon inte kan vrida huvudet. Det funkar en stund. Men så fort Alva får chansen vrider hon sig åt sitt vanliga håll.

Alvas mormor tröstar med att kusinen också hade skevt huvud och att det har rättat till sig. Jag får kolla med barnläkaren på tvåmånaderskontrollen. Jag vill ju inte att barnen ska skrika plattskalle efter dottern.

5 responses »

  1. Darling, du får köpa en sådan där ful hjälm till henne om det inte fungerar. Hahah… Tänk vad söta lilla Alva skulle se ut då. Men hon skulle få runt och fint huvud 😉

  2. Lilla herr O verkar har en sak gemensamt med Alva, han har nämligen också fått lite sned skalle…han föredrar att titta åt höger den lilla token. Det här får bli ett samtalsämne på nästa mamma-träff…

  3. Bra som samtalsämne och vad man ska göra… Ska fråga barnläkaren som sagt. Om han nu har koll på såna triviala saker 🙂

  4. Vi pratade lite i fredags om kuddar och platta skallar på mammaträffen. Problemet är att man får motstridig information om det här med kudde i sängen. En säger att man inte ska ha en kudde med ”fluff” i pga kvävningsrisk vid nattliga kräkningar. Den andra säger att man ska använda kudde. Jag använder kudde i vagnen och har vikt ihop en bommullsfilt som kudde i sängen så att hon får lite avlastning.

    Ändå får jag för mig att hon har fått platt bakhuvud. Min man säger att det är nonsens. I vart fall är håret bortskavt där, men det är ju ett litet bekymmer i sammanhanget…

  5. Kusinen hade som sagt samma problem och har nog fortfarande lite platt huvud men inte syns det när massa hår täcker!
    Kram

Kommentera

