Sårskorpor

Standard

När Alva föddes fick de sätta en liten elektrod i huvudet på henne för att kunna följa hjärtljuden där i magen. Efteråt har hon en lite sårskorpa kvar som aldrig vill trilla av. Efter en månad sitter den fortfarande kvar. Jag vet att man inte får riva av grejer på små bebisar. Men till slut kan jag inte låta bli. Jag pillar helt sonika bort den. Oskyldig som en brud tittar jag på Alvas pappa.
– Du vet, sårskorpan på huvudet, den har trillat av nu. Av sig själv alltså. Jajamen.

Det är skorv. Kräks som klibbat fast bakom dotterns öron. Ögonmojs. Lite öronvax. Snorkråkar i näsan. Små smutstussar som bildas i de knutna händerna. Jag pillar på allt. Jag försöker låta bli men det går inte. När Alva är tonåring kommer hon att vara skitarg på sin mamma för att hon har ärriga knän och armbågar. För att jag inte kunnat hålla tassarna borta från alla pillvänliga sommarsårskorpor.

6 responses »

  1. Jag vet precis hur Alva kommer ha det, men jag ska lära henne att ta betalt. När jag var liten skulle syrrorna pilla sårskorpor och klämma finnar, men inte gratis. Tror jag tog 10 öre per sårskorpa.

  2. Me too! Jag pillar och pillar. Fast öronen har jag fått överge efter skäll på vårdcentralen. Inget större än armbågar… pyttsan… då är det alltid klegg och gegg där ju… *muttrar*

Kommentera

