Alvas pappa

Standard

I bokhyllan har mina föräldrar sparat Benjamin Spocks Sunt fönuft i barnavård från 1970.

En del män är uppfostrade till att anse att all barnavård är moderns uppgift. Detta är en felaktig uppfattning. Man kan mycket väl vara en varmhjärtad far och en ”riktig karl” på samma gång. Jag menar naturligtvis inte att fadern måste ge precis lika många flaskor och byta precis lika många blöjor som modern. Men han kan mycket väl göra sånt då och då. Han kan stå för flaskmålen på söndagarna.

– Jag tänkte lägga ut lite bilder på Alva på min blogg.
– Det tänkte du inte alls.
– Va? Men alla gör det. Guuuud, vad du är omodern.
– Jaha, och du är naiv. Jag vill inte att bilder på vår dotter sprids på internet.

Etcetera ett tag till. Mannen säger att det delvis är en integritetsfråga. Dottern kan inte själv bestämma om hon vill ha bilder på sig själv på nätet. Delvis tycker han bara inte om det. Utan vidare motivering. Jag ger mig. Surar en stund. Samtidigt kan jag inte låta bli att bli stolt över Alvas pappa. Han står redan som en klippa vid dotterns sida. En delaktig pappa. Mil från att bara hjälpa till med tolvmålet på söndagarna.

Vi ligger i sängen. Mannen betraktar dottern en lång stund. Så tittar han upp. Ögonen strålar.
– Visst är hon fin? Visst är hon det finaste som finns?

Ja, det är hon. Och du är den finaste pappa jag någonsin skulle kunna få till mitt barn. Du är inte längre han som nyss blivit pappa. Du är Alvas pappa.

Kommentera

