AIK vs. IFK

Standard

Vi gjorde studiebesök på Kamratgården. IFK Göteborgs träningsanläggning. Den ligger i Delsjöområdets naturreservat nära TV-huset i östra Göteborg. Jag var fjorton år. Vårt lag hade just vunnit den lokala serien med 60-0 i målskillnad. Det var överhuvudtaget inte min förtjänst eftersom jag var en usel fotbollsspelare. Och jag blev ju inte direkt bättre av att tränarna också tyckte jag var usel. Jag plågade mig ändå igenom tio år som saftblandare och värdelös vänsterback.

Nu var vi på Kamratgården och tittade på när IFK tränade. Laget bestod till hälften av killar som hette Glenn. Vi var fjorton och hormonerna sprutade. Jag har ett fotoalbum där jag klistrat in bilder från studiebesöket. Kommentarerna till fotografierna handlar inte om fotboll överhuvudtaget. Det står WOW! Vilka ben! och WOW! Roland Nilsson är snyggast och WOW! Göteborgskillar är snyggast.

Jag har inte bott i Göteborg på 15 år. Har ingen koll på vilka som spelar i IFK. Då är jag ändå hyfsat fotbollsintresserad. Alvas pappa är AIK:are. Alva har en AIK-napp. Jag stöttar för det mest Alvas pappa med glada hejarop när AIK vinner och muttrar surt tillsammans med mannen när AIK förlorar. Men. Det går inte att byta fotbollslag.

Man kan byta medborgarskap. Man kan byta namn. Man kan byta kön. Men man kan banne mig inte byta fotbollslag. Jag är född IFK:are och även om jag ärligt skiter i hur det går för dem i serien så kommer jag alltid vara IFK:are. På samma sätt som Alva är född AIK:are. Hennes pappa kommer att indoktrinera henne. Och jag och mina glennar kommer inte att ha en chans.

5 responses »

  1. Fast Elfsborg är bäst. I Borås tog man ställning på 60-talet. Norrby eller Elfsborg, Elvis eller Tommy. Och jag tvekade aldrig. Elfsborg och Elvis. Så Alva om morfar och jag inte lyckas få dig att förstå att man ska gå tillbaka till sitt ursprung och heja på mormor och morfars lag ( kan ju vara så att farfar hejar på AIK ) så kommer du inte att undgå Elvis. Kram mormor.

Kommentera

