Overallen

Standard

Det är i slutet av augusti. Ungefär. Vi pratar kläder. Bebiskläder. Som jag älskar att shoppa. Jag frågar Alvas pappa om det är något särskilt som han vill köpa till dottern. Eftersom risken är överhängande att jag lägger beslag på all shopping till dottern.
– Overallen. Vinteroverallen. Den vill jag gärna köpa till henne.

Oktober är snart slut. Det är fredag eftermiddag. Jag och min väninna är på H&M. Dottern väger numera sex kilo och är 62 centimeter lång. Stora damen. Hon behöver en ny garderob. Jag botaniserar bland bebiskläderna. Och där på en ställning hänger en väldigt fin vit overall. Rätt billig är den också. Jag tänker, att det var ju så att Alvas pappa gärna ville köpa overallen. Jag tänker, att om Alvas pappa fortfarande gärna vill köpa en overall, så kan jag ju alltid lämna tillbaka den. De tar ju slut så fort. Grejerna på H&M.

Jag ringer mannen på mobilen.
– Jo, älskling, du vet att du sa att du gärna ville köpa Alvas vinteroverall. Ja, det är ju faktiskt det enda du egentligen lämnat önskemål om att du gärna vill köpa.
– Ja.
– Jo, nu är det så att jag hittade en bra overall till ett bra pris och, ja, jag köpte den för de tar ju slut så fort. Men om du vill lämnar jag tillbaka den eftersom det var det som du verkligen ville köpa till dottern.
– Är det inte lite märkligt att du då går och köper en overall?
Jo, det är faktiskt väldigt, väldigt märkligt. Vilken idiot jag är.
– Du, jag lämnar tillbaka den. Det är inga problem.
– Nä, har du redan köpt den så känns ju det onödigt. Den blir säkert bra.
Mannens röst låter besviken. Det dåliga samvetet lägger sig som en tjock, blöt filt över fredagsstämningen. Jag avslutar samtalet med Alvas pappa. Och rusar tillbaka till H&M för att lämna tillbaka mitt köp.

Hemma. På soffan ligger overallen som mannen köpt. Från danska Me Too. Den är dubbelt så dyr som min H&M-overall. Men tusen gånger så fin. Alvas pappa är helt enkelt en betydligt bättre overallköpare än Alvas mamma. Som fortsättningsvis ska hålla tassarna borta.

(Bilden är knyckt från Tradera.)

3 responses »

Kommentera

