Man måste älska en sån man

Standard

– Vad är det här för remmar?
Mannen håller upp två smala skinnremmar med spännen. De har lyckats gömma sig i mannens möss-halsduk-skärp-å-andra-grejer-låda. Vi ska ut på familjepromenad på Djurgården. Det är årets hittills kallaste dag. Vinterkläderna åker fram ur skåp och lådor.

Remmarna som mannen håller upp hör till ett par stövletter med smal, skyhög klack. De har legat i garderoben i evigheter. Just nu kan jag inte ens föreställa mig när de ska åka på igen. Jag behöver snarare ett par rejäla promenadskor och en varm jacka. I mitt nuvarande småbarnsliv dominerar praktiska kläder framför kvinnliga. Så är det bara.

Det är fredag kväll. Vi sitter i soffan. Jag har ett par illasittande mammajeans. En bekväm myströja med plats för min pösiga mage. Utväxten i hårbotten börjar bli allt mer framträdande. Tre månader av dålig sömn har börjat ta ut sin rätt. Jag är mycket tröttare nu än i början. Ansiktet är grått och glåmigt. Är det inte några extra rynkor som dykt upp? Naglarna är ojämna med avskavt nagellack. Mina fötter skulle må bra av pedikyr. Jag har orakade ben. Jag känner mig just denna kväll som en trött, sliten småbarnsmamma.

Idol börjar på TV. Dottern har somnat. Mannen lägger armen om mig. Tittar på mig. Och konstaterar enkelt:
– Vad söt du är.

Man måste älska en sån man.

2 responses »

  1. Jag får faktiskt en tår i ögonvrån, och en klump i halsen. De små orden är så välbehövliga när man känner sig som du gör nu. Jag har varit och är där så många gånger själv, och den till synes lilla uppmärksamheten tänder upp en helt ny sol på himlen, en som lyser länge länge.

    Kärlek.

    Ta hand om varandra!

Kommentera

