Portfölj med guldbroderier

Standard

Alva ska få sin tremånadersvaccination. Vi åker buss. Dottern skrattar i vagnen. Hon har fortfarande ingen aning om hur läskigt det är med sprutor. Det har hennes mor. Jag har tvingat Alvas pappa att ta ledigt från jobbet för att följa med. Jag tänker inte ens vara med i rummet.

En äldre herre kliver på bussen. Vitt hår som ett fågelbo på huvudet. Rynkorna faller i veck över ansiktet som har åldersfläckar. Kläderna sitter illa och är sjaskiga. Jag gissar på strax över åttio. Handen håller hårt om en blå portfölj i tyg. I guld står broderat Minstry for Foreign Affairs. Det känns som att han bär portföljen med stolthet. För att markera att en gång var han något mer än denne gammelman han nu blivit.

Jag har alltid haft roliga jobb. Arbeten som utmanat och stimulerat. Och jag är stolt över det jag åstadkommer. Men det blir så tydligt nu när jag är hemma, att mitt yrke är en ytterst liten del av min identitet. Jag ägnar jobbet få tankar. Låter det vila utan problem. Det är bara skönt att för ett tag släppa taget om min guldbroderade portfölj.

One response »

  1. Ja, det är mycket som känns avlägset just nu.

    Fick en inbjudan i posten i dag till Modemingel där man ska ”prata mode och trender och träffa nya designers”. Man kan ju inte gå dit med barnvagn! Och illasittande, svettluktande kläder med kräksfläckar på som man har valt främst för att de ska vara praktiska att amma i än något annat!

    Dessutom känns mode som ett diskussionämne där man inte har särskilt mycket att tillföra just nu. Därför tror jag att inbjudan åker i papperskorgen den här gången.

    Trevlig helg!

Kommentera

