Fyra rocketvalt

Standard

Vi är på lilla V:s dop. Hon är en vecka äldre än Alva. Nu vilar hon på sin fadders arm ovetandes om att hennes lilla huvud snart ska dränkas i vatten. Älska mig för den jag är, ekar vackert genom kyrkan. Vi sitter längst bak. Jag ammar dottern. Det känns nästan lite heligt och högtidligt att amma sitt barn i en kyrka.

Efteråt bjuds det på smörgåstårta i församlingslokalen. Två små tjejer närmar sig bordet där vi sitter. Jag frågar hur gamla det är.
– Jag är fem och ett halvt, säger den äldre tjejen med en röst som får mig att förstå att hon är en riktigt stor dam.
– Och du då? säger jag till den mörklockiga lilla skönheten som står bredvid.
– Jag är fyra rocketvalt, delger hon mig glatt.

Jag tittar på dottern som sitter i mitt knä. Tänk. En dag ska hon också stå och deklarera att hon minsann är fyra rocketvalt.

Kommentera

