Småbarnsliv enligt Maslow

Standard

Senare berättar min lillasyster med road röst hur det kunde vara när lilla V var liten. När den konstanta tröttheten tagit över. När kropp och sinne skriade efter att få tillfredsställa ett av de viktigaste basbehoven.
– Jag har ont i ryggen, klagar lilla V:s pappa.
Lilla V:s mamma säger inte: Älskling, vill du ha massage. Eller. Älskling, lägg dig en stund så tar jag dammsugningen. Eller. Vad tror du har hänt, har du sträckt dig? Hon säger inte ens: Stackars dig. Lilla V:s mamma säger:
– Jaha jasså det har jag också.
Punkt. För att sömnbristen raderat ut alla möjligheter att tillgodose några andra behov, ens egna eller andras.

På torsdag kväll blir jag magsjuk. Alva sover sju och en halv timme i sträck. Själv är jag uppe och kräks flera gånger. På morgonen känner jag mig som en urvriden disktrasa. Dränerad på sömn. Dränerad på energi. Men mannen ska gå till jobbet och jag får som vanligt vara med Alva hela dagen. Trots att jag mår illa och känner mig matt. För det är ju jag som är föräldraledig.

På lördagkvällen har Alvas pappa blivit smittad. Han kräks hela natten. Är helt urlakad på morgonen. Sover fortfarande när klockan närmar sig elva. I normala fall hade jag bara tyckt synd om. Kommit springande med vatten och dextropur. Klappat huvudet. Men nu. Nä. Jag förbannar det orättvisa i att jag minsann fick ägna mig åt dottern som vanligt trots att jag var helt slut. Medan mannen får sova och vila medan jag tar hand om Alva.

Jag inser att det är sömnbristen som talar. Maslows teori om våra behov inordnade i en pyramid verkar sannare än någonsin i en småbarnsmammas liv.

One response »

  1. Så rätt…

    Hela tillvaron blir mer eller mindre Maslow-basic efter barnets/barnens födelse – tycker jag. Och den är nog fortfarande så i mångt och mycket.

    Hemma hos oss måste vi eftersträva balans för att inte ramla ner från ”pyramiden”. Applicerat på er helg hade jag uppmanat maken att delvis stanna hemma från jobbet på fredagen. Annars blir jag bitter. ;o)

Kommentera

