Potatispruttar

Standard

En liten potatis, en tesked olja, lite bröstmjölk. Gegga ihop och Alvas första smakportion är färdig att serveras. Mannen sitter med Alva i knät, jag laddar skeden med en liten, liten klick potatisgeggamoja. Vi tittar spänt på varandra. Så för jag skeden mot dotterns mun.

Efteråt kan vi konstatera att smakportion är ett bra ord. Smaka är just vad Alva gör. Låter det nya vila en kort stund i munnen för att sedan snabbt spotta ut. In med det igen, en liten stund på tungan och så ut genom munnen. När vi är klara har hon åtminstone svalt lite grann. Tror vi.

Senare på kvällen när jag ska lägga mig ligger dottern med benen rakt upp i luften. Ut genom den lilla stjärten kommer en rejäl prutt. Benen sjunker sakta ner mot lakanet igen. Men snart far de upp igen. Rakt upp i taket. Och så kommer ännu en ljudlig prutt. Så där håller hon på ett tag. Jag undrar om det är potatispruttar.

2 responses »

  1. Ja det låter definitivt som potatispruttar!!
    Prova ärtor det har båda mina barn gillat från första stund.
    kram

Kommentera

