Liten sparvunge

Standard

Alva och jag hälsar på lilla H som kom till världen för en vecka sedan. Min vän P och hans fru har fått sitt första barn. En liten flicka. Dottern var 50 centimeter lång och vägde 2945 gram när hon kom till världen. Lilla H är 49 centimeter och väger 3055 gram. Våra barn var jämnstora när de föddes. Och ändå. Nä. Det är helt, helt obegripligt att Alva varit så liten.

– Men. Hon måste väga mindre, säger jag förvirrat.
– Kanske 1,5 kilo, föreslår jag.
Den nyblivna mamman ler och tittar kärleksfullt på knytet i famnen.

Det är bara 4,5 månad sedan. Men jag kan inte minnas att Alva var så pytte. Som en sparvunge.

Kommentera

