Barn i hemmet

Standard

Det börjar verkligen märkas. Att det bor en liten knodd hemma hos oss. I köket står sedan igår en barnstol vid bordet. Alva har fått en egen hylla i ett köksskåp där barnserviser trängs med barnmatburkar. På elementet hänger en färgglad rad haklappar på tork. På golvet i vardagsrummet ligger föremålet i egen hög person på en stor härlig lekfilt som mormor har sytt. De leksaker som inte ligger på golvet finns i två stora lådor strax intill. I ett hörn står den ljuvliga gungkaninen från Playsam som Alva fick i namngivningspresent. I sovrummet står babysängen som min morfar låg i när han var liten. Därefter mamma och hennes syskon, jag och mina systrar, kusin V och nu Alva. Åtminstone ibland. Oftast sover hon i vår säng i en liten säng-i-sängen-variant som jag lånat av en väninna.

I gästrummet står vagnen, på en byrå det fina rosa förvaringshuset som dottern fick av min bästis E. På väggen hänger en ljuvlig Alvatavla som min yngsta syster gjort. I soffan ligger ett får där man kan stoppa in sin pyjamas. Gästrummet som så sakteligen ska omvandlas till barnrum. Badrummet ska vi inte tala om. Här är det barnprylar så in i norden. I hallen hänger en lång rad foton på dottern och på en krok dinglar hennes overall.

Vårt hem är oåterkalleligt alldeles fullt av vår älskade lilla Alva.

One response »

Kommentera

