På bättringsvägen

Standard

Klockan halv fyra ringer veterinären.
– Vi ville vänta med att ringa till han börjat äta.
Kan han dö? Kan han dö? Kan han dö?
– Nu har han ätit lite välling. Men vi vill behålla honom ett tag till för att se om skadorna läker som de ska.
Kan han dö? Kan han dö? Kan han dö?

– Kommer han att bli bra?
Min röst är tunn.
– Det är allvarligt med en skada på matstrupen. Men det finns goda förutsättningar för att han blir bra, säger veterinären. Veterinärer och läkare kan aldrig lova någonting. Jag vet ju det. Men jag tar fasta på tonläget i rösten. Den här veterinären tror att min katt kommer att bli frisk. Då tänker jag också tro det.

One response »

Kommentera

