En kärring som heter Yvonne

Standard

På TV förs debatten om huruvida äktenskapsbalken ska förändras så att även homosexuella ska få gifta sig på lika villkor som heterosexuella. En kärring från Kristdemokraterna som heter Yvonne för argumentet att för barnens skull ska homosexuella inte få gifta sig. Äktenskapet ska vara för man och kvinna för att värna barnens rättigheter. Gammalmodiga, klistriga värderingar om kärnfamiljen som svävar på en piedestal ovanför alla andra som valt eller tvingats in i en annan familjekonstellation. Om nu Yvonne värnar barnen borde hon inse att hennes kletiga värderingar inte gör saken bättre för de barn som inte lever i hennes idylliska kärnfamilj. Duger inte vår familj? måste de tänka när de hör Yvonne och hennes gelikar.

Japp. Som ni förstår retar yvonnekärringar gallfeber på mig. Varför kan folk som är kära inte bara få gifta sig? Varför kan vi inte bara konstatera, att så länge det finns ömsesidig kärlek och respekt så är alla familjekonstellationer vackra?

5 responses »

  1. Fast jag inte visste att det fanns homosexualitet förrän i vuxenålder och fått göra upp egna fördomar så har du skaffat dig värderingar som gör en mamma så stolt. I dag blev jag lika arg över en annan värdering – det ska vara primärval i bibelbältet i USA i dagarna. En kvinnlig politiker har som främsta valfråga att förbjuda alla aborter. ” Det finns överhuvudtaget inga skäl att göra en abort” sa hon i en radiointervju. I bland blir man så trött av all intolerans och dumhet som finns och jag undrar alltid- fick de sin uppfattning som barn, tonåring eller vuxen och varför i så fall.
    Och så en liten miss i min uppfostran – piedestal stavas det- kommer av franskans pied – fot, tror jag. På måndag kommer jag och pussar på Alva antingen hon är snuvig eller inte. Kram

Kommentera

