Ett ögonblick av mammafasa

Standard

Jag lägger Alva på mage i vår gröna skinnfåtölj. Där ligger hon i godan ro en bra stund. Jag har en hand på dotterns rygg och blicken fäst på TVn. Så tittar Alva upp och ler. Jag grips av den där mammafasan som jag med all sannolikhet kommer att gripas av många gånger framöver. Dottern är alldeles grönsvart runt munnen. Hon har slickat på det gröna skinnet på stolen och färgen har släppt. Snabbt som ögat torkar jag bort det grönsvarta runt Alvas mun. Tvingar i henne vatten som hon spottar ut vilket var min plan. Är det giftigt? Jag låter henne slicka på en frottéhandduk. Väntar en stund. Alva uppträder precis som vanligt. Det verkar inte vara någon fara. Jag kan börja andas igen.

4 responses »

  1. Tvåbarnsmammans lista över fasorna so far:
    – Rödbruna munmärken från hundraårig fåtölj.
    – Två spindlar.
    – Singelsten från trädgården.
    – 1 st hel pärlhyacint.
    – Aluminiumfolie.
    – Odefinierbart bär från buske.

  2. Och dina barn ser ut att vara i utmärkt skick 🙂 Det är väl bara att inse att det kommer att vara några ”no-halleluja-moments” framöver…

Kommentera

