Offentlig amning – en allmänt accepterad företeelse?

Standard

Jag känner ju inte Magdalena Ribbing men spontant tycker jag inte om den kvinnan. Eller åtminstone gillar jag inte hennes ganska konservativa uppfattning om det mesta. Jag försöker ha detta i medvetande när jag läser artikeln om amning på siten Allt om barn. Den handlar om hur mödrar ska ta hänsyn till andra när de ammar. Själv ammar jag i princip var som helst. Jag har till och med ammat i en kyrka, det kändes ganska fint och lite heligt på något sätt. Däremot försöker jag att vara diskret och inte slänga fram mina tuttar i ansiktet på folk.

Magdalena tycker att man ska planera sina ärenden på stan så att de passar med barnets behov av mat. På den tiden när Magdalena ammade sina barn skulle man bara amma var fjärde timma. Det var lättare då. Att planera. Nu när Alva är sex månader går det ju ganska bra men jag minns när hon var riktigt liten. Det var omöjligt att förutse när det var dags för mat. Som nybliven mamma och pappa stod vi dessutom inte ut särskilt länge med dotterns hungerskrik. Om det handlar blogginlägget Världens längsta bro. Planering är lättare sagt än gjort.

Självklart kommer det alltid finnas människor som inte gillar offentligt ammande mödrar. Det kommer också alltid att finnas människor som inte gillar kvinnliga präster, jeans på kontor eller att man flyttar ihop innan man gift sig. Frågan är när en företeelse blir så allmänt accepterad att de som inte gillar den helt enkelt får rätta in sig i ledet och om amning har kommit dithän än?

3 responses »

  1. Ribbing är töntig, grava etikettregler är bara hämmande och förlegade. Bara ordet ‘etikettregler’ får mossan att växa på min rygg.

    Och för att uttrycka sig anti-ribbingskt: Magdalena är bajs!

    :o)

Kommentera

