Lilla Anna – från populär till misär

Standard

När Alva var nyfödd fick hon en docka som föreställde lilla Anna ur sagan om lilla Anna och långa farbrorn. Då tyckte hon mycket om att titta på den. Jag brukade kila fast den i vagnen och hon kunde ligga länge och betrakta det stiliserade ansiktet. Månaderna gick och annadockan glömdes bort till förmån för andra mer aktiva leksaker som skallror, bollar och bitringar.

Nu hittar jag dockan i botten av leksakslådan. Jag visar upp den för dottern. Först ler hon lite osäkert. Sen blir hon blyg för dockan. Gömmer huvudet mot min axel. Tittar lite osäkert igen. Ett svajigt leende och så ner med huvudet i mammas axel igen. Sen börjar hon gråta. Jag tar bort dockan. Alva blir sig själv igen. Nyfiken visar jag fram dockan igen. Och jajamen. Ner med huvudet i axeln. Och sen kommer tårarna. Det är uppenbart att annadockan på några månader gått från populär till misär.

Kommentera

