Å nej, inte igen

Standard

Äntligen. Vi ska återerövra vårt sociala liv efter flera veckor av sjukdomar. Vi är bortbjudna på middag till goda vänner som har en liten tjej som är av samma årgång som Alva. Mannen och jag ser fram emot god mat, vin, roligt sällskap. Dagen tillbringar vi med att gå familjepromenad längs vattnet, från Tantolunden till Erikdalsbadet. Solen värmer frusna vinternackar, frusna vintersjälar. Vi myser, stannar då och då och pussas, håller handen, tillvaron är romantisk. Vi strosar förbi restaurangen där vi firade vår enmånadersdag. Säger minns du? minns du? till varandra. Från Ringens köpcentrum tar vi bussen tillbaka till Västerbroplan. Från Västerbron skimrar Stockholm som ett smycke i solen.

Hemma igen. Vi dricker te i soffan. Det är en dryg timme kvar till vi ska på middagen vi sett fram emot hela dagen. Alva är gnällig. Är hon inte lite varm? Jag tar tempen för säkerhets skull. Och där gick ännu en kväll med goda vänner i kras. Dottern har feber. Vi tittar uppgivet på varandra. Det är bara att ringa och ställa in. Igen.

3 responses »

  1. Hej Alva. När jag var liten fantiserade jag om att någon skulle uppfinna små helikoptrar som man kunde flyga till varandra med. Och när din mamma var liten så växte det ett träd med geléhallon i vår skog och din kusin V och jag har hittat ett sådant träd här i skogen vid vårt nya hus. I dag hade jag behövt helikoptern. Då hade jag först plockat en påse geléhallon och sen flugit som som ett skott och lagt lite gelehallon på din näsa – det hjälper mot feber. Mamma och pappa hade fått några också för då blir man inte så trött. Så dumt att ingen har uppfunnit helikoptern men det tar bara tre timmar med tåget så kniper det så kommer jag. Snart är du pigg igen. Kram mormor.

Kommentera

