Mañana

Standard

Alva somnar numera gott i egen säng om kvällarna. Någar minuters gråt sen sover hon som en stock. Men efter att hon vaknat på natten och ammat vill hon helst ligga hos mamma. Ibland lyckas jag lägga ner henne utan att hon vaknar men ofta blir det högljudda protester.

– När Hannah var fem månader körde jag 5-minutersmetoden på henne, vilket innebär att när barnet börjar skrika så går man in i rummet och säger vänligt men bestämt att ”nu ska du sova”… Första natten gör man om samma sak kanske sju gånger, men andra natten blir det bara fyra gånger, tredje natten två gånger och fjärde natten ingen gång. Hannah har sovit tolv timmar per natt sedan dess.

Jag tänker, att kan Dominika Peczynski så kan väl jag. Men när klockan är två på natten och ögonlocken släpar i backen känns möjligheten att bara stoppa ner Alva bredvid mig så lockande att jag oftast faller till föga. Tanken på att vakna sju gånger och natta en skrikande bebis känns helt oöverstiglig. Jag gör det imorgon natt, tänker jag för mig själv där jag ligger med dottern snusande tätt intill. Sen somnar jag med näsan i Alvas fjuniga hår. Mañana, mañana, som spanjorerna säger.

8 responses »

  1. Jag tycker att Alva har gjort enorma framsteg med sömnen den senaste tiden så du behöver inte alls känna dåligt samvete för att hon inte sover i sin säng hela natten.

    Hon kanske börjar äta mer på dagarna från åtta månader och då sträcks troligen sömnperioden i egen säng ut ytterligare.

    Om matomläggningen inte fungerar kan du bestämma ett lämpligt tillfälle tillsammans med maken då ni verkligen ska få det gjort och så hjälps ni åt.

  2. Varför måste du köra 5-minutersmetoden? Båda mina barn sover bra för det mesta, men under första levnadsåret sov de ganska mycket med mig/oss på nätterna. Vi har aldrig sett det som ett problem, och det har löst sig av sig själv hur smidigt som helst (även att sluta amma).

    Alva vill vara nära dig, och det är ju inte så konstigt. Gör som du känner, så blir det bra!

  3. Hmmm, det där sovproblemet…
    Är du fortfarande ledig imorgon? Jag har skickat meddelande till dig på facebook med min mejladress och nummer. Hör av dig om du kan ses för fika eller promenad.
    Kram

  4. Hej där! När det gäller nattning ska man göra det som känns bäst. Följ ditt hjärta. Jag har kompisar som samsovit med sina barn länge upp i åldrarna. Själv kunde jag inte det alls, så jag o sonen sov i egna sängar redan från start.

    Klart vi ska ses snart! Vad jag vet ska jag in till Stockholm o klippa o färga håret lördagen den 19:e april kl 15.15. Vi kanske kan ses i anslutning till det?

    Kram!

  5. Nu har mannen och jag bestämt att vi inte kör 5-minuters metoden fullt ut. Just nu somnar Alva gott i egen säng om vi är i rummet. Det tar max fem minuter och lite gråt, sen sover hon. Vi vill ju kunna lägga henne båda två och även att t ex mormor, morfar och farfar ska kunna lägga henne.

    Ett tag vaknde hon så mycket på nätterna att jag inte såg någon annan utväg för jag var så galet trött. Men nu vaknar hon oftast vid halv tre, tre, ammar och sen somnar hon om hos mig. Mysigt 🙂

  6. Tips: De pratade om 5-minutersmetoden på Knattetimmen på Radio Stockholm idag. Det var nån som ringde in och försökte få bebisen att sova i egen säng. Hon (barnpsykologen) förkastade den och sa att man inte ska göra den. Mycket på grund av de sju utvecklinggsprången de första åren, så fort man fått in nån rutin kommer den förstöras av en ny fas.
    Skitbra program. Man kan lyssna i efterhand. Det här pratade de om efter kl 10:
    http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/program/artikel.asp?programid=740&artikel=1230349

  7. Precis så gjorde vi också med båda våra barn, och det har blivit så bra! Jag har aldrig trott på femminutersmetoden. Det har bara inte känts rätt, och de jag känner som har kört den har ändå haft problem under nätterna. BVC rekommenderar den som om den vore någon universallösning, och det är den ju inte.

    Ses vi nästa helg?

  8. Frida, jag har lyssnat på programmet. Jättebra! Och som sagt, nu gör vi det vi känner är bäst för Alva och oss.

    Maria, det hoppas jag verkligen 🙂

Kommentera

