Skalleper

Standard

Alla som har sett Ronja Rövardotter minns säkert scenen där Skalleper och Mattis sover i samma säng. Skalleper ligger så tätt intill Mattis som det bara går. Så fort Mattis försöker böka sig lite plats flyttar Skalleper efter. Vår dotter har förvandlats till en yngre och sötare upplaga av Astrid Lindgrens klassiska sagorövare.

Alva somnar i egen säng men sedan ett par nätter tillbaka är det en orolig sömn. Flera gånger vaknar hon och gråter hjärtskärande. Till slut ger jag upp nattningsförsöken och lägger mig tillsammans med dottern. Då kryper hon tätt, tätt intill med de korta armarna runt mig så gott det går. Helst av allt tror jag hon vill krypa tillbaka in i magen igen. Så fort jag flyttar mig lite för att kunna lägga mig någorlunda bekvämt gnyr hon och hasar snabbt efter. Med näsan i min famn suckar hon belåtet och somnar om. Jag oroar mig inte. Jag tror det är en fas. En skalleperfas.

Kommentera

