En pärledag

Standard

Min mamma brukar prata om pärledagar. De största pärlorna träs på livets halsband vid bröllop, barnens födslar eller andra särskilt märkvärdiga dagar. Däremellan trängs mindre och större pärlor, ibland dyker det också upp en knut. Idag kan jag trä en ganska stor pärla på mitt halsband. Se bara:

– Jag vaknar och känner mig riktigt utvilad.
– Dottern sover gott i vagnen medan jag tar en morgonpromenad längs ett soligt Norrmälarstrand. Vattnet glittrar och kluckar, det är sommarvarmt, jag har kortärmat.
– Alva och jag möter upp min underbara kollega och vän L. Jag blir glad så fort jag ser den kvinnan, hon är en sån person bara. Vi äter en underbar vegolunch på Hurry Curry.
– Dottern och jag går till Rum för barn på Kulturhuset. Alva är lycklig bland leksaker, krypgolv och nya kompisar.
– Solvarm promenad hem. I en grässlänt sitter en väninna med sin dotter. Det är lustigt. Jag tänkte på henne precis innan jag såg henne.
– Halv fem kommer mannen hem. Jag tar tunnelbanan till Södermalm och frisören. Det var ett år sedan någon satte saxen i mitt hår. Det är dyrt så in i bänken men i priset ingår en ljuvlig huvudmassage, egentid och en perfekt frisyr.

Sannerligen. Det är en riktigt glittrande och glänsande pärla som hamnat där på halsbandet.

Kommentera

