Skötbordskampen

Standard

– Det går inte att byta blöja på mage!
Jag håller desperat fast dottern i benet. Hon i sin tur har tagit tag i kanten på skötbordet och försöker bända sig runt. Hon protesterar för full hals.
– Titta här! Titta vad mamma har!
Jag försöker distrahera mitt missnöjda barn med en plastdelfin. Alva tar den och slänger den sedan så långt hon kan, de högljudda protesterna fortsätter till jag ger efter och låter henne vända sig. Där ligger hon nöjt med rumpan i vädret medan jag försöker lista ut hur blöjan ska sättas på bakåfram. Slutsatsen blir att det inte går. Jag vänder på Alva.
– Gaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh! Jag vill inte ligga på rygg, jag vill inte, jag vill inte.
– Båtarna på havet åker runt, runt, försöker jag och känner hur svetten börjar tränga fram under armarna.
Alva är vid det här laget röd i ansiktet av allt skrik, tårarna sprutar, hon sparkar ilsket med benet jag håller i. Släpp mig kärringjävel!

Till slut är blöjan och byxorna på. Jag pustar ut. Dottern pustar ut. Kampen är över för den här gången. Men den börjar igen varje gång det är dags för skötbordet. Varje gång.

5 responses »

  1. Byt till byxblöja, om du inte redan gjort det. Då kan du slänga på henne blöjan i farten, och behöver bara ta kampen någon gång om dagen.

    Tack för gratulationen. Vi firade med barnvakt och middag på krogen. Lyxigt va?

  2. Det låter som en trevlig födelsedag 🙂

    Vi har testat byxblöja men tycker inte att de är lika bra med nu kanske det är läge i alla fall… Tack för tipset!

  3. Jag har den senaste tiden börjat fundera på hur smart det är att använda sig av skötbordet överhuvudtaget. Det känns riskabelt när lilla L ställer sig på alla fyra och dessutom börjar bli allt längre så att hon nästan inte får plats där.

    Byxblöja är ju en grej att testa, men kanske också att byta på golvet på en lös skötbädd. Då har man i alla fall eliminerat olycksrisken.

  4. Testa helt klart byxblöjvarianten, det underlättar enormt mycket tyckte vi. Tandborsten kanske kan vara kul att leka med annars 🙂
    Kram syrran

Kommentera

