Mardrömsmorgon

Standard

Lilla E jammar utanför dörren. Uppfordrande och ihållande. Vad kan klockan vara? Jag gissar sömndrucket på fem. Alva sover gott bredvid mig i sängen. Jag går ut i köket och ger Esso mat. Det är då den kommer, dunsen och skriket som får mitt hjärta att braka samman.

Alva har trillat ur sängen! Jag rusar fram, lyfter upp mitt barn, trycker henne till bröstet. Det tar några sekunder innan jag tittar på henne. Det är blod överallt. På hennes pyjamas, min axel, i hela hennes ansikte. Sekunderna innan jag förstår att hon fallit på tänderna så läppen spruckit vill jag aldrig behöva uppleva igen. Jag måste ringa efter en ambulans.

Det slutar blöda. Den lilla underläppen har svullnat upp. Chockad irrar jag omkring i lägenheten. Vart ska jag ringa? Vårdguiden. Du är nummer tretton i kön. Nummer tretton! Jag slänger på luren och ringer mannen. Verkar hon må bra? Alva sitter på min höft. Hon är precis som vanligt förutom den svullna läppen. Jag ringer numret till barnakuten men blir kopplad till Vårdguiden igen. Minuterna i kön känns som timmar.

– Det ser värre ut än var det är när det blöder ur munnen, tröstar sköterskan i luren.
Nej, vi behöver inte komma in. Skrek hon när hon ramlade? Ja. Det är bra, det betyder att hon inte förlorat medvetandet. Hålla koll på om hon kräks och kontrollera att hon reagerar på stimuli när hon sover. Kontrollera att tänderna sitter fast. Isglass är bra mot svullnaden.

Jag är en usel mamma. Jag är en genomusel mamma som lämnade mitt barn ensam i vår säng.

Några timmar senare. Alva verkar redan ha glömt vad som hänt. Hon hasar omkring och leker med sin svullna läpp. Jag däremot.Kommer aldrig att glömma vad som hände.

4 responses »

  1. Säger som jag sa per telefon: Tur att det gick som det gick. Hon mår bra och du har lärt dig något. Puss älskade vän.

  2. Ja, det var sannerligen en passande rubbe. Fy vilken skräck när det dessutom kom en massa blod. Stackars Alva och stackars mamma! Tur att det inte blev värre än vad det blev.

    Hoppas att ni har hämtat er från chocken så att ni kan njuta av den stundande helgen tillsammans.

    Kramar från Dx3

  3. Stackars liten, stina ramlade också ur sängen iveckan, med mig i. Jag halvsov och plötsligt hörde jag en duns och skrik. Som tur vad blev det bara ett blåmärke på pannan. Usch va jobbigt för dig med en massa blod. Tur att Alva glömde bort det så fort, det verkar som Stina gjorde det samma,
    Ha en skön helg
    Kram Katarina

Kommentera

