Feber

Standard

På lördagen ska mannen och jag på bröllop i skärgården. Vi ska övernatta. För första gången ska vi lämna Alva över natten. Min mamma och pappa reser upp från västkusten för att passa sitt barnbarn.

På fredagkvällen känns pannan varm. Jag tar tempen. 38,8 grader. Alva har inte haft feber sen i februari. Men just som vi ska iväg på kalas är det tydligen dags igen. Natten går och febern består. Men eftersom det inte är så hög feber, allmäntillståndet inte är särskilt påverkat och mormor och morfar är vana vid små barn bestämmer vi oss för att åka ändå.

Morgonen efter bröllopet ringer jag mamma. Natten har varit orolig. Dottern har varit som en ugn. När vi kommer hem lägger jag mig och vilar med Alva tätt intill. Vi sover i nästan två timmar. När vi vaknar är den lilla barnkroppen så varm att det nästan bränns. 40,5 grader. Jag ringer vårdguiden. Lugn bara lugn. En alvedon och en timme senare har febern bara gått ner en grad. Mannen får åka till jourapoteket för andra gången inom loppet av ett par timmar och köpa ipren.

Nu hoppas jag innerligt att iprenen biter och att dottern blir frisk till onsdag då vi far till Gotland.

 

4 responses »

  1. Om det är svårt att få Alva att dricka så tipsade vårdguiden oss att ge Stina saft när hon hade feber senast. Jag har även gett detta när det varit som varmast ute för att få henne att dricka mera. Dock har jag blandat svag saft. Om du inte vill ge saft kan du köpa hipp`s frukt juice och blanda i vattnet.

    Hoppas att Alva hinner piggna till innan Gotland. Och jag hoppas också att ni får en trevlig semester där.
    Kram Katarina

  2. Tack för tipset snälla Katarina! Än så länge äter hon och dricker riktigt bra.
    Hoppas ni också får en riktigt skön sommar!

Kommentera

