Om att se varandra

Standard

Det är fredag kväll. Alva har somnat. Mannen och jag sitter uppkrupna i soffan. Plötsligt börjar jag gråta.
– Men vad är det, säger mannen lite förskräckt.
Tystnad. Mer tårar
– Älskling, vad är det?
Jag suger på orden innan jag låter de trilla ut.
– Jag får inga komplimanger längre.
Mannen ser ut som ett frågetecken.
– Innan Alva kom fick jag massor av komplimanger men nu får jag aldrig några, snyftar jag.
– Du tycker att jag har blivit FUUUUL, snyftar jag ännu högre.
Mannen ser väldigt olycklig ut.
– Nämen, det tycker jag visst inte, du är ju jättesöt!

Vi har ett samtal om att räcka till, om att kroka fast i varandra, om det där lilla i vardagen som betyder så mycket, om ljuvliga dottern som har all vår odelade uppmärksamhet, om trötthet och omställning till vardagsliv, om det pyrande behovet av mer egentid tillsammans, om livet i allmänhet som småbarnsföräldrar. Vi fläter ihop händerna, kryper tätt intill, konstaterar att nu kommer hösten, mörka hösten, energin på sparlåga, livet som vilar lite. Varma blickar som möts, vi ser varandra, du och jag, tårarna torkar, rödvinet slår mot glasets insida, Idol börjar. Bara att få prata av sig, det räcker långt.

3 responses »

  1. Samtidigt som livet blir så mycket mer fantastiskt när man får barn, så blir det också så mycket svårare.

    Dit ni kommit kommer nog alla. Vi har varit där, flera gånger.

    Många kramar.

  2. Nä, jag håller med om att det har det blivit snålt med komplimangerna det senaste året.

    Det kanske blivit någon enstaka sedan man födde fram dottern utan särskilt mycket gnäll och självömkan.

    Fokus har definitivt flyttats från varandra till barnet, och det är ju något som man delvis får acceptera.

Kommentera

