Med hopp om morgondagen

Standard

Klockan är strax efter sex på morgonen. Barack Obama håller sitt segertal med rak rygg och brinnande blick. Några dagar tidigare är mannen, Alva och jag på Kulturhuset och Rum för barn. Mittemot ingången till Rum för barn pågår utställningen Being Mammy. Hattie McDaniel fick en Oscar för rollen som Mammy i filmen ”Borta med vinden”. Hon var en begåvad skådespelare, men blev sedan fast i rollen som svart hembiträde. Konstnären Harold Offeh utforskar stereotypfällan. Varför skulle jag beklaga mig över att jag tjänar 700 dollar i veckan för att spela hembiträde. Om jag inte gjorde det så hade jag tjänat 7 dollar i veckan på att arbeta som hembiträde.

Barack Obama är förvisso ingen kvinna men han är en svart man som, 70 år efter att Borta med vinden spelades, in står inför massorna och håller sitt segertal. 
– Folk förstår inte hur stort det är. Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva den här dagen, säger en fårad svart man. Kanske är han jämnårig med Rosa Parks som 1955 vägrade att resa sig på bussen för en vit man, trots att lagen föreskrev att svarta skulle lämna plats för vita.

Nu, den 5 november 2008, ger Obama mig hopp om morgondagen.

5 responses »

  1. Go Obama!

    Här är det en till som blev glad. Beställde DN:s nyhetsflash för att kunna hålla koll på läget och samtidigt sova – för valvakornas tid är över för min del.

    Det bästa med Obama är inte bara är svart – han är ju faktiskt vit också och det gör honom till en enande kraft i ett väldigt stort och brokigt land. Bättre presidentvirke kan man nog knappast hitta. Jag hoppas innerligt att han håller för trycket – för någon lätt resa lär det knappast bli, varken inrikespolitiskt eller utrikespolitiskt.

  2. Håller absolut med. Glädjen är stor! Ett besked världen behövde få mitt i dessa orostider. Hoppas du o familjen får en underbar helg!!!

Kommentera

