Detta är Sverige

Standard

Planet går inför landning, glider mjukt fram genom luften. Utanför fönstret är utsikten så vidunderligt vacker att jag måste dra efter andan. Snön ligger som ett täcke över landskapet, solen som strålar över rimfrosten och förvandlar granarna till gnistrande diamanter. Östersund. Rikets mitt. Jag huttrar i mina tunna strumpbyxor när jag kliver av planet. Minusgraderna färgar kinderna friskt röda. Det här är ett vinterlandskap, ett jullandskap, ett landskap för drömmar om min barndoms vintrar. Visst var de alltid så här vackra?

Dagen efter. Jag åker taxi från Norrköping station till Getå konferens. Regnet slår mot bilrutan och ner i det grå vattnet som brer ut sig intill vägen.
– Om somrarna är det väldigt vackert här, försöker tacichauffören.
Jag försöker se förbi mörker, slask, gråa konturer. Försöker föreställa mig Norrköpings skönhet om sommaren.

Detta är Sverige. Det är norrut jag måste fara för att uppleva det vintervita. Hur ska det bli när Alva blir större? När växthuseffekten påverkat oss än mer? Ska hon få nöja sig med att ta del av min barndoms julbilder? Jag hoppas inte det.

One response »

Kommentera

