En liten hemhjälp

Standard

Det har inte varit någon ordning på vår veckohandling på senare tid. Min ambition att veckoplanera maten och sedan storhandla har fullkomligt gått i kras. Nästan varje kväll står jag i dyra Konsum på Sveavägen med Fredrik Paúluns goda minne och försöker komma på en lämplig middag. Nästan varje kväll kommer jag in i vår hall med en eller två kassar i händerna.

Med utsträckta armar ropar jag på dottern. Höga tjut hörs från lägenheten och en ivrig ettåring kommer springande genom vår långa hall. Just som jag tror att jag ska få lägga armarna om Alva girar hon skickligt förbi mammas famn och fortsätter att rusa fram till dörren och kassarna. Där ger hon ifrån sig uppfordrande ljud som snabbt blir ilsken gråt om jag inte hörsammar henne. Det gäller att snabbt ta dotterns hand i min och kassen i den andra och tillsammans promenera in i köket. 

Alva packar systematiskt ur kassen eller kassarna. Hon sitter på min höft så att hon når upp till kylskåpets hyllor. Placerar omsorgsfullt matvarorna på olika ställen i kylen. Till slut är bara en tom kasse kvar.
– Var ska kassen vara?
– Dä, dä! hojtar dottern och pekar på skåpet under diskhon.
Jag knyter ihop påsen till en liten boll och låter Alva trycka in den i påshållaren.

Varje kväll står vår lilla hemhjälp redo att packa upp matkassarna. Hoppas det forsätter.

2 responses »

  1. Åh vilken liten sötnos. Så underbart mysigt 🙂 Men inte mysigt att handla dyrt, känner igen det där. Brukar handla efter dagishämtning på stans dyraste livs, just bara för att det ligger brevid hans dagis såklart. Tänkte precis som dig häromdagen, fasen, handlar var o varannan dag. Snacka om att slösa…

Kommentera

