Me’ vattenlek!

Standard

– Me’! Me’! Me’!
Alva har lärt sig att säga mer. I ett uppfordrande tonfall. Jag inser inte vad jag ger mig in på när jag ställer dottern på en stol framför kranen i badrummet och ställer alla att värna-miljön-tankar åt sidan till förmån för dotterns gränslösa glädje. Alva älskar vattenlek och mest av allt älskar hon att spola med kranen på full gas. Hon spolar, häller med sina kastruller, sätter handen för kranen så att vattnet far över hela badrummet. Jag låter henne hållas. Länge. Till slut är dottern, jag och badrumsmattan dyblöta. Då tycker jag att det räcker.

– Nu räcker det Alva. Nu har vi lekt klart för idag.
– Nä! Me’! Me’! Me’!
– Nej, inte mer idag. Vi får leka mer en annan dag.
– ME’! ME’! ME’!
– Nej, du är helt iskall på magen. Nu räcker det.
– MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE’!!! 

Alvas tårar sprutar. Jag vägrar ge mig och tar av oss båda de blöta kläderna. Och tänker på alla framtida ord som dottern ska använda för  att lirka med, övertala, övertyga sina mor.

2 responses »

  1. L:s mormor brukar se till att bara blöjan är på innan det är dags för vattenlek. Vi brukar inte vara lika smarta. Äsch, hon ska ju bara plaska lite, tänker man, men så blir det ju aldrig. Hela rummet blir ju blött! Den oljade ekparketten i köket mår ju inte så bra av behandlingen heller – hur tänkte tvåbarnsfamiljen som vi köpte lägenheten av egentligen när de satte in den?

  2. 🙂 Jodu, vänta bara. Inte bara lirkande ord kommer ur munnen så småningom…

    Men också underbara – som ”mamma, jag älskar dig mest i hela världen”. Värt att vänta på *ler*.

Kommentera

