Vända kappan efter vinden

Standard

Alldeles nyligen utnämnde jag mig själv till republikan. Tidigare har jag inte tagit ställning av det enkla skälet att jag inte brytt mig så mycket. Men lagom till frackbröllopet vi var på förra helgen fick jag frågan av toastmadame vilken kung jag gillade mest. De skulle använda svaret på bland annat den frågan för att introducera talarna. Vilken kung jag gillar? Det är ju störtfånigt med hela kungagrejen. Nu tar jag ställning. Avskaffa kungahuset. Jag är republikan! Jajamen!

Som i ett trollslag har allt förändras. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag fortfarande är hemma sjuk så att jag kan följa kronprinsessans och Daniel Westlings förväntade förlovning. Det kommer att bli ett mediafrosseri utan dess like i allt från historik kring det blivande brudparet till bröllopstårtan in i detalj. För att inte tala om klänningen!

Jag är inte längre republikan. Jag är rojalist! Åtminstone till detta makalösa, stundande kungliga bröllop förpassats till historieböckerna. Då ska jag tänka över mitt ställningstagande igen.

One response »

  1. Det hoppas jag att du gör. Sverige är ju trots allt en modern demokrati som vilar på principen att man inte ska ärva några offentliga titlar. Men jag kan hålla med dig om att det är roligt att denna mediahändelse som alla gått och väntat på i åratal äntligen här. Jag som trodde att Vickan redan var uppe på glasberget!

Kommentera

