På Junibacken

Standard

Mannen är förkyld och lite muttrig. Jag tar med mig Alva till Junibacken. Det är första gången dottern besöker Astrid Lindgren-land på Djurgården. Det börjar i tårar. Alva beter sig som en sydeuropé och vägrar att stå i kö. Arg som ett bi med tårarna sprutande slingrar hon sig ur mammas famn och kilar kvickt längst fram i kön. Jag hämtar tillbaka henne. Hon spottar och fräser som en liten vildkatt. Krånglar sig ur famnen igen. Ursäkta, ursäkta! säger jag till den långa kön där alla står i raka led på ett mycket svenskt vis.

Väl inne på Junibacken förbyts det argsinta i glädjetjut. Dottern rusar genom Elsa Beskow-land. Klättar över mossa, svampar och ner för rutschkanan. Hon lagar mat en lång stund i Pippis kök i Villa Villerkulla. Slamrar med kastruller, vispar med slevar. Hon kryper in och ut ur dörrar och fönster. Sen tar hon en snabb lov över det väldiga golvet framför villan och fortsätter ner i en grop med jättelika byggklossar. 

Till lunch bjuds det på pannkaka och muffins. Mamman, som håller bröllopsdiet, tittar avundsjukt på dotterns mat och tuggar på några salladsblad som kostar 90 kronor. Efter maten är det dags för Pippi-pjäs framför Villa Villerkulla. Alla barn ska sitta stilla på golvet och titta. Dottern är för liten, hon vill springa fram och titta på Pippi. Jag tar Alva under armen, går till den jättelika spendera-alla-pengar-på-astrid-lindgren-prylar-till-tjatiga-barn-affären och köper en Pippidocka till dottern. Alva strålar och håller dockan hårt i famnen medan vi avslutar besöket på Junibacken i sagotåget. Dottern sitter stilla hela resan, rak i ryggen och storögt tittande när vi passerar uppbyggda sagolandskap med Madicken, Emil, Karlsson på taket, Nils Karlsson Pyssling, Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta.

Jag lägger Alva i vagnen. Hon somnar på två minuter med armarna om sin nya docka. Junibacken var en succé och jag kommer definitivt att få användning för årskortet jag just köpt.

2 responses »

Kommentera

