Dagisbaciller

Standard

Alva har fått ögoninfektion. Det kletar och klibbar i dotterns ögon. Ögoninfektioner är supersmittsamt. Flera barn på dagiset är drabbade. Det är bara att vara hemma till infektionen har läkt ut. Mannen och jag baddar och baddar med ljummet vatten. Duttar med barnolja under ögonen för att lindra det röda. Däremellan snorar och snyter vi oss i varsinn egen ny förkylning. Dagisbacillerna regnar över vår familj.

– Jag undrar om jag någonsin ska få mer än 25 procent av min lön, frustar en intensivt vabbande väninna vars barn drabbats av sjukdom på sjukdom.

Jo, man kan ju undra.

2 responses »

  1. Här vabbas det också i dag, men med vanlig förkylning. L var sjuk när jag hämtade på dagis i går, det rann från näsa och ögon. Men hon är mycket bättre nu så man får hoppas att det räcker med en dag hemma.

    Typiskt är det i vilket fall som helst!

  2. Åh, fy sjutton så trist!

    Mitt i bakteriehärden är jag smått lugnad när t o m vår husläkare säger att det varit en intensiv virushöst och -vinter. ”Infektion, på infektion, på infektion. Det går bara runt och folk blir aldrig riktigt friska”, sa hon.

    (Glöm inte testa koksaltlösning till ögonen, t ex Renässans i pipetter. Funkar ännu bättre än ljummet vatten)

    Krya på-kramar.

Kommentera

