8 mars

Standard

Jag har svårt att förhålla mig till den internationella kvinnodagen. Å ena sidan är det störtlöjligt att kvinnor skulle behöva en egen dag för att hävda sina rättigheter. Å andra sidan finns det mycket kvar att göra kring jämställdheten. Och väldigt många perspektiv att lyfta. Arbetsliv. Läkarvård. Media. Skola. Parliv. Ojämställdhet för kvinnor. Men också ojämställdhet för män som blir väldigt påtaglig när man just fått barn.

Linda Skugge lämnade nyligen sin man efter ett 14 år långt förhållande efter att slutligen ha konstaterat att äktenskapet är en kvinnofälla. (Tack Hillevi Wahl för artikeltipset) Maria Svelands bok Bitterfittan har samma tema. En bok jag inte tyckte särskilt mycket om och efter långa diskussioner med en av mina bästa vänner, som är offentligt aktiv i debatten, insåg jag att det är för att jag inte känner igen mig. Jag vet precis hur samhället ser ut. Men det är inte min bakgrund och mina val som speglas. Och då blir jag ibland lite av en struts istället för att prata mer om min bakgrund, mannens bakgrund, de värderingar vi fått med oss och hur det präglar vårt parliv som är långt ifrån en kvinnofälla. Det kommer inte att ändras när vi gifter oss.

Jag ska berätta. Någongång. Kanske borde jag också skriva en bok.

Kommentera

