Tredje gången gillt

Standard

– Gör det mycket ont?
– Nej då, säger den tonåriga eleven på Gildaskolan som ska ge sig på mina öron med en håltagningspistol. Jag har nyss försäkrat mig om att hon gjort detta förut eftersom jag överhört samtalet mellan eleven och läraren där läraren gav instruktioner om håltagningspistolen. 

Första gången jag skulle ta hål i öronen var jag nog i tioårsåldern. Min bästa kompis mamma hade skönhetssalong i källaren. Jag satt käpprak i stolen omgiven av krämer och smink och fick örat tvättat. Stället där hålet skulle sitta markerades med en blå penna. När den blå pricken var på plats ångrade jag mig. Min skräck för nålar tog överhand och det blev inga glittrande gröna stenar i mina öron. Dessutom fick jag inte ta hål för mina föräldrar. Man kan få allergi förstår du väl!

Andra gången jag skulle ta hål hade jag nyss fyllt arton. En stilla tonårsrevolt. Jag minns ingenting av händelsen men hål blev det den gången. Jag fick guldörhängen av min pojkvän. Några år senare tog förhållandet slut och det gjorde också min kärlek till örhängen. Jag lät hålen gro igen.

Nästan tjugo år senare sitter jag för tredje gången i mitt liv med blå prickar målade på öronen. Troligen är jag den äldsta öronhålskund Gildaskolan någonsin haft. Vem tar hål i öronen vid 37  års ålder? Jag är nästan lika nervös som de föregående två gångerna. Skillnaden den här gången är att jag fött barn och tänker: Hur ont kan det göra? Trots det har jag dragit mig för att gå hit. Men ska hålen läka till bröllopet är det bara att bita ihop. Jag vill bära gnistrande örhängen när vi gifter oss. Och jag har redan önskat mig diamantörhängen i morgongåva och då måste jag ju ha hål att sätta dem i.

En stund senare är jag på väg hem med små glittrande platsknoppar i varje röd öronsnibb. I did it!

Kommentera

