Morgonstund har guld i mun

Standard

Jag älskar mornar. Även under arbetsveckorna vill jag helst ha minst två timmar hemma innan dagen börjar. Så går jag gärna upp tidigt också. Innan Alva började på dagis hade jag med fasa tagit del av stressade småbarnsfamiljers vardag där mornarna bara handlar om panik och logistik, hets över att komma i tid till jobbet och ungar som protesterar och kör hälarna i golvet. Vad vet jag, kanske kommer de, men än så länge har jag fått precis de mornar jag vill ha.

Mannen går till jobbet vid sex. Är jag inte redan upp går jag upp då. Slår mig ner vid köksbordet med kaffe, fil och tidning. Katten stryker runt benen, vill kela. Alva sover oftast tillräckligt länge för att jag ska få njuta min frukost i lugn och ro. Sen kommer antingen ett mamma! från sängen eller små barnfötter som tassar över trägolvet och strax efter ett sovrufsigt ansikte som tittar ut genom dörröppningen. Jag kryper upp i soffan med dottern i knät. Vi tittar på bompa och kelar. Jag kramar, snusar, pussar, smeker mitt älskade barn, tar in massor av Alva att ha med mig under arbetsdagen. Dottern äter machel, smörgås, framför tv:n medan jag gör mig i ordning. Så går morgonen med lite olika bestyr, mellan åtta och halv nio styr vi kosan mot dagis. Jag brukar landa på jobbet mellan nio och halv tio. Och har fått en ljuvlig start på dagen.

One response »

Kommentera

