Spridda ord

Standard

Alva som lärt sig göra fula grimaser. Näsan rynkas, ögonen knips ihop, händerna viftar mot öronen. Mamma och pappa på besök. Momo! Mofa! Mannen och jag som lämnat dottern med morföräldrarna och tagit Cinderellabåten ut til Svartsö. Om tre veckor säger vi ja till varandra. Havet som glittrar så vackert. Huvudet mot mannens axel, fingrarna sammanflätade, lycka i bröstet. Vi äter lunch på herrgårdspensionatet. Diskuterar detaljerna kring bröllopsdagen med B. Jag blir lite förälskad i vår vigselförrättare. Hon som närmar sig sjutti och tagit hand om stökiga tonårskillar hela sitt liv.
– Tänk om han säger nej, skojar jag.
– Det kommer jag inte att höra, jag hör bara ja. 

Tankarna far till jobbet. Jag har nyss blivit chef för ett av våra affärsområden. Utmaningarna hopar sig. Jag drömmer mycket på nätterna. Om bröllop och processmöten med sexti chefer. Landar i soffan om kvällarna, utmattad men nöjd. Jag suger och smakar. Sötman av livet när allt går ens väg. Tacksamhet. Det är känslan som infinner sig hos den som också befunnit sig i livets mörkerrum. Blonda testar på kudden, andetagen, den lena kinden.

– Hur mycket älskar mamma dig?
Jag måttar med armarna, från fingerspets till fingerspets. För abstrakt för dottern att förstå men varje gång kastar hon sig i de öppna armarna. Skrattar förtjust. Lindar armarna runt mig hals. 

Spridda ord.

One response »

  1. Dessutom sa de på radion att det brann i något upplag som spred rökdoft över hela Stockholm på söndagsmorgonen så fimpen luktade kanske inte såå mycket. Du är ju mulleutbildad och scoututbildaddin men du var nog lite förkyld den dagen då ni lärde er att inte välta blomkrukor med fimpar. Så tror den ömma modern som tycker dottern är fantastisk just för att hon är en människa. Tack för en härlig helg och krama Alva. Vi längtar redan.

Kommentera

