Jag vet

Standard

– Vet vi egentligen hur bra vi har det?
Mannen lägger armarna runt mig, den skäggiga kinden mot min. Den retoriska frågan i mitt knä. Vi har precis avslutat en diskussion om skilsmässor. Om människor som stannar i dåliga relationer. Om att gå omkring i samma liv och inte se varandra.

Vänner och bekanta säger då och då just det. Du vet inte hur bra du har det. Men har man varit där jag varit, i utkanten, med utsikt över botten, så många trasiga dagar och trasiga relationer, och sen simmat upp till ytan, fått huvudet ovan vattenytan, dragit in den klara luften, när ens innersta jag placerat sig i en hängmatta med ett grässtrå i munnen, och alla val som görs plötsligt görs för ditt eget bästa, och när, vid sidan av livets vardagliga petitesser, den enda rädslan handlar om dina näras och käras hälsa, men med vetskapen om att den röda dagboken från förr ligger där i skåpet med svarta ord i rader, då är jag tacksam för de där andra åren, det där andra livet, för ett är säkert, jag vet hur bra jag har det.

3 responses »

  1. Ibland har jag tänkt att man kanske måste ha varit igenom vissa saker för att kunna göra rätt val i framtiden. Det hade ju varit skönt att slippa tråkigheterna förstås, fast – hade vi gjort de val vi gör idag, utan dessa erfarenheter? Att erfarenheterna, även de tråkiga, formar den vi är idag? Vem vet. Ha en härlig sommar Malin! kram 🙂

  2. Precis. Huvudet på spiken. Kontraster gör oss uppmärksamma och tacksamma när vågskålen väl väger över på solskenssidan. (Och samtidigt är vi tacksamma över att ha varit där på den andra så man ser skillnaden).

    Jag vet att DU vet hur bra du har det. Det är alldeles underbart och det unnar jag dig väl 🙂 Du skriver så vackert och det allra bästa är att både du och T är så verbala och delar det ni har med varandra på alla tänkbara sätt. Snacka om trygghet i förhållandet. Att inte glömma bort varandra. Att vara generös och omtänksam. Ni får mig att TRO på att det är möjligt med sådana förhållanden. Tack för det! Puss till er båda (o lilla gosesnosan såklart).

Kommentera

