Detta är sommar. På riktigt.

Standard

Alva och jag har lämnat mannen i Stockholm och farit till mamma och pappa på västkusten. Till riktiga havet med tång och salt. Vi gör barndomssaker. Jag sätter dottern på cykeln och trampar till campingen. I kiosken köper vi plockgodis styckevis ur vita plastlådor. Jag pekar. Två såna. Tre såna. En sån. Alva äter chokladdoppade skumbjörnar. Jag äter sura och salta s-märken. Vi gungar. Alva springer på stranden med vind i håret. Doppar tårna i det ljumma vattnet och vågar sig småningom ut i vågorna med mormor vid ena handen och mamma vid den andra. Om kvällarna läser vi min barndoms böcker. Den lilla bromsvagnen. Beppe Wolgers Fantasier. Historien om någon. Och så blåser vi såpbubblor.

– Ava båsa blubbor!
Dottern säger inte bubblor. Hon säger blubbor. Det är bedårande. Hon pustar i det lilla hålet med såpa. Ut kommer glänsande bubblor som stiger mot himlen. Hon jagar bubblorna som jag blåser.
– Mera båsa blubbor! tjoar dottern lyckligt.

Detta är sommar. På riktigt.

2 responses »

Kommentera

