En skatt på vinden

Standard

Hemma igen. Alva rusar runt i lägenheten som tokig. Efter ett tag ställer hon sig vid mina fötter, drar mig i kjolen och lägger huvudet på sne.
– Ava kätta vinden! Alva klättra vinden.

Hos mina föräldrar finns en vind som man kommer till genom att fälla ner en ganska brant stege från en lucka i taket. Under våra två veckor på västkusten var dotterns favoritsysselsättning att klättra upp på vinden. På vinden finns en skatt för barn. Min farfar, som inte lever längre, byggde för många år sedan ett fantastiskt dockskåp i fyra våningar. Under åren har min mamma samlat hundratals små dockskåpssaker. I olika fack ligger prydligt allt från en osthyvel, flingpaket, frukostservis, kaffekvarn och tårta till en stickning, hattaskar, galgar, en pipa, målarpenslar, blöjpaket,  ja allt man kan tänka sig i miniatyr.

När Alva varit där varje dag i två veckor och plockat med de små sakerna ligger de inte i prydlig ordning längre. De ligger utspridda över hela vinden. Men min mamma låter dottern hållas, hon sitter bredvid och njuter av de glädjerosiga kinderna och glitterögonen. Tålmodigt sitter hon där med sitt barnbarn. I timmar.

Nu är vi hemma och här finns vare sig vind eller dockskåp.

– Kätta vinden! säger dottern uppfordrande.
– Men vi har ingen vind, den är ju hos mormor och morfar.
– Momo! Moffa! Alvas ansikte skiner upp.
– Momo kätta vinden!

Till slut lyckas jag övertyga dottern om att vi får vänta med vindsbesök till nästa gång vi hälsar på mormor och morfar.  Lika övertygad är jag om att Alva kommer att rusa fram till luckan i taket så fort bilen nästa gång parkerats vid det gula huset vid havet.

Kommentera

